• Tudatos szülő
      SEGÍTSÉGET SZERETNÉK
      PÁLYAVÁLASZTÁS
      Vizsgálatok

      Minden szülőnek javasoljuk a főoldalon található rövid úrlap kitöltését.

      Életkori sajátosságoknak megfelelõen már a korai években megállapítható, ha egy gyerekre jobban oda kell figyelni.

      Szülőknek/nagyszülőknek meglévő problémája (pl. 2 kezes; átszoktatott kezes, nem tud kerékpározni)

      Azoknak a szülőknek, akik

      • voltak már valahol és segítségre van szükség
      • voltak már valahol és elküldték Öket
      • szeretnének tenni valamit, mert érzik, hogy probléma van
      Elolvasom
      • Nem tudja, hogy mihez kezdjen a gyerek?
      • Megerősítésre van szüksége?
      Elolvasom
      • Biztos akar lenni az eredményben?
      • Kétségei vannak?
    • Rólunk
      Publikációk
      Otthoni fejlesztés

      Mit tehet egy szülő, ha kételyek ébrednek benne, hogy a legféltettebb kincse esetleg eltér a többiektől? Csak egy kicsit viselkedik máshogy.

      TovábbKitöltöm az űrlapot

      Publikációinkat folyamatosan közöljük.

      Kellemes időtöltést kívánunk!

      Tovább

      Hamarosan

  • Partnereink
  • Blog
  • Kijelentkezés
  • VIP
Iskolaérettség
    • Tudatos szülő
      SEGÍTSÉGET SZERETNÉK
      PÁLYAVÁLASZTÁS
      Vizsgálatok

      Minden szülőnek javasoljuk a főoldalon található rövid úrlap kitöltését.

      Életkori sajátosságoknak megfelelõen már a korai években megállapítható, ha egy gyerekre jobban oda kell figyelni.

      Szülőknek/nagyszülőknek meglévő problémája (pl. 2 kezes; átszoktatott kezes, nem tud kerékpározni)

      Azoknak a szülőknek, akik

      • voltak már valahol és segítségre van szükség
      • voltak már valahol és elküldték Öket
      • szeretnének tenni valamit, mert érzik, hogy probléma van
      Elolvasom
      • Nem tudja, hogy mihez kezdjen a gyerek?
      • Megerősítésre van szüksége?
      Elolvasom
      • Biztos akar lenni az eredményben?
      • Kétségei vannak?
    • Rólunk
      Publikációk
      Otthoni fejlesztés

      Mit tehet egy szülő, ha kételyek ébrednek benne, hogy a legféltettebb kincse esetleg eltér a többiektől? Csak egy kicsit viselkedik máshogy.

      TovábbKitöltöm az űrlapot

      Publikációinkat folyamatosan közöljük.

      Kellemes időtöltést kívánunk!

      Tovább

      Hamarosan

  • Partnereink
  • Blog
  • Kijelentkezés
  • VIP
Iskolaérettség

Iskolaérettség

A legjobbat akarom a gyermekemnek!

További tájékoztatást kérek

Biztos, hogy iskolaérett a gyermek?

Mi van, ha nem?
Milyen problémákat okozhat ez a későbbiekben?
 
Sokszor előfordul, hogy nagyon okos, ügyes és már alig várja, hogy kikerüljön az oviból és az iskolapadot koptassa. Mi szülők büszkék vagyunk, hogy ez a pillanat is eljött.
Vajon biztosak vagyunk benne, hogy eljött az idő? Megbizonyosodtunk erről?
Kérdések:
  • vajon végig tud ülni 5x45 percet a gyerek?
  • tud koncentrálni?
  • elbírja a táska súlyát?
  • elbírja a ránehezedő elvárásokat?
Mit okozhat, ha nincs kész az iskolára.
  • viselkedési zavarok
  • teljesítménykényszer, zavar, probléma
  • alvási nehézségek
  • étkezési gondok
  • agresszivitás

A legjobbat akarom a gyermekemnek!

További tájékoztatást kérek

A köznevelési törvény az életkor szerinti beiskolázás tényét rögzíti: „A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, tankötelessé válik”.

A tankötelezettség ugyanakkor nem egyenlő az iskolaérettséggel, a sikeres iskolakezdéshez az alábbi feltételek megléte szükséges: testi, lelki és szociális érettség.

Az iskolakezdés előtt álló gyermek jellemzői (a teljesség igénye nélkül):

  • megkezdődik a fogváltás időszaka, megváltoznak a testarányai (120-130 cm magasság, 20-22 kg testsúly),
  • jó egészségi, fizikai állapot (elemi mozgások rendezettsége, mozgáskoordináció, finommotorika, jobb-bal kéz dominancia, szem-kéz koordináció, egyensúlyérzék),
  • egyre jobban fejlődik az érzékelése, észlelése,
  • érdeklődik, nyitottságot mutat a környezete iránt,
  • érthetően, folyamatosan, összefüggően képes beszélni,
  • türelmesen végighallgat másokat,
  • megfelelő emlékezet, figyelem,
  • jó feladat- és problémamegoldó készség,
  • a viselkedése szabálykövető, a szabálytudat kialakult,
  • társas készségek megfelelőek, közösséghez tud alkalmazkodni,
  • érzelmi stabilitás.

Az iskolakezdést hátráltató tényezők is felismerhetők már hatéves kor előtt. A következő tünetek egyértelműen arra mutatnak, hogy a gyermeknek további fejlesztésekre van szüksége, mielőtt megkezdené iskolai tanulmányait:

  • a figyelme könnyen elkalandozik, a feladattudat nem megfelelő,
  • csekély önfegyelem, hiperaktivitás,
  • az óvodai foglalkozásokban csak részben vagy rövid ideig vesz részt,
  • gyenge mozgáskoordináció és egyensúlyérzék,
  • a finommozgás éretlen (pl. ügyetlen rajzolás),
  • a nagymozgás fejletlen (problémák a saját testen való tájékozódásban, testrészek megnevezésében, jobb-bal megkülönböztetésében),
  • a nyelvhasználati készségek elmaradnak az életkori átlagtól.

A legtöbb óvodában különböző teszteket is végeznek, hogy felmérjék a gyermekek fejlettségi szintjét. A logopédiai szűrés 5 éves korban kötelező jellegű.

A hároméves korban elvégzett vizsgálatot (KOFA-Kommunikatív Fejlődési Adattár) a korai nyelvi fejlődés új vizsgálóeszközeként tartják számon, mely elsősorban a szülői beszámolón alapul. A szülőknek kérdőívet kell kitölteniük gyermekük aktív szókincsére vonatkozóan; meg kell jelölniük azokat a szavakat, szókezdeményeket, gyermeknyelvi szavakat, amelyeket már hallottak gyermeküktől.

Ötéves korban a logopédus ismételten szűr, ekkor már egyénileg vizsgálja a gyerekeket, de az nem egyenlő az iskolaérettség vizsgálattal.

Vannak intézmények, ahol használják a DIFER (Diagnosztikus Fejlődésvizsgáló Rendszer) teszteket is, amelyek a szókincs és a beszédhallás mellett az írásmozgás-koordinációt, az elemi számolási készségeket, a tapasztalati következtetést, tapasztalati összefüggés-megértést, a szociális készségeket is méri, nem vizsgálja viszont az idegrendszeri érettséget, ami alapvető fontosságú az iskolaérettség megállapításánál.

Dr. Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus éppen az idegrendszeri érettség fontosságát hangsúlyozta. Véleménye szerint az az eljárás, hogy minél több gyermeknek már hatévesen meg kell kezdenie az iskolát, ellentétes az érési folyamatban végbemenő változásokkal. Tapasztalatai szerint az idegrendszeri érés egyre inkább kitolódik, ezért egyre több olyan kisgyermek van, akinek az idegrendszere még hétéves korban sem áll rendelkezésre arra, hogy írni, olvasni, számolni tanuljon. Ennek a különböző környezeti hatások az okai; az egyre bővülő információs közeg megváltoztatta az idegrendszer fejlődését, a sok vegyi anyag, fény- és zajszennyezés, ami az agyat éri, lassította a fejlődést.

Ez nem azt jelenti, hogy a gyerekek intelligenciaszintje csökkenne, és egyre többen rendelkeznének rosszabb képességekkel, csupán arról van szó, hogy később lesznek képesek arra, hogy megtanuljanak helyesen írni, olvasni.

Viszont ha még éretlen idegrendszerrel kerülnek be az iskolába és nem tudják megfelelően feldolgozni a tanultakat, abból tanulási zavarok keletkezhetnek.

Egyre több az óvodában a beszédfejlődési problémával küzdő gyermek: egy nemrégiben lezajlott kutatás szerint az óvodáskorúak mintegy harminc százalékánál nem alakul ki a tiszta beszédhang (1975-ben még csak tíz százalék volt). Csak ritka esetekben mondható el, hogy egy gyermek hatévesen minden tekintetben iskolaérett.

Minden év január 18. napja a halasztási kérelem leadási határideje az ügyfélkapun.

Ha az alábbi válaszokban sok a nem, akkor az jelzés értékű, keress bennünket!

 

A legjobbat akarom a gyermekemnek!

További tájékoztatást kérek