Pályaorientáció vagy Pályaválasztás
A pályaválasztás, mint mérföldkő vagyis a „milestone”.

A szülők:
– támogathatják, alakíthatják a gyermeküket
– megtaníthatják őket céljaik szerint haladni, ha kell újra tervezni.
– felelős döntést hozni
A pályaválasztás az orientáció támogatása fontos szülői „beavatkozás”.
Hiszen honnan tudhatná egy 14 éves, mit is akar csinálni.
A pályaválasztás, mint mérföldkő vagyis a „milestone”.
A szülők:
– támogathatják, alakíthatják a gyermeküket
– megtaníthatják őket céljaik szerint haladni, ha kell újra tervezni.
– felelős döntést hozni
A pályaválasztás az orientáció támogatása fontos szülői „beavatkozás”.
Hiszen honnan tudhatná egy 14 éves, mit is akar csinálni.
(még nem jár fizetési kötelezettséggel)
A mai fiatalok többsége nincsenek tisztában a lehetőségeikkel és nincs kihez fordulniuk. Próbálnak a komfortzónájukon belül maradni, mert kilépni a szülők félelmei miatt sem tudnak. A megrekedésből kitörni akkor lehetne, ha az iskola komoly pályaorientációs és pályaválasztási szerepet vállalna. A diákokat meg kell ismerni, nem csak a hibáik és a gyengeségeik alapján kell megítélni őket, hanem az erősségeiknek és érdeklődési körüknek megfelelően támogatni kell az előrehaladásukat. A lehetőség mindenkiben ott van, csak ki kell bontani, fel kell zárkóztatni és motiválni kell.
Pályaorientáció
Célja, hogy egészen fiatal kortól kövessük és támogassuk a gyermekek ismerkedését önmagukkal és a társadalmi környezettel. Fontos, hogy átfogó képek kapjanak és alakítsanak ki a személyiségükről és a lehetőségeikről. Meg kell tanítani őket célok mentén tervezni, újratervezni és felelős döntéseket hozni a megfelelő pálya megválasztása érdekében.
Mire van szükség ehhez:
- a realitáshoz igazodva, egyéni jellemzőket figyelembe véve kapjanak támogatást
- hiteles ismeretekkel rendelkezzenek önmagukról
- érdeklődés
- képességek
- értékrend
- releváns ismerettel rendelkezzenek az egyes pályákról
- jellemző feladatok, tevékenységek
- milyen anyagokkal, eszközökkel kell dolgozni
- hol végzi a munkát
- a munka során kikkel kerül kapcsolatba
- fizikai és/ vagy szellemi terhelés
- környezeti ártalmak, egészségügyi rizikó
- milyen tantárgyakban kell jónak lenni (kompetens tudás)
- milyen érdeklődési kör jelent előnyt az adott szakmához
- a munkaerőpiacról is szót kell ejteni
- hiányszakma
- túltelítettség
- képzési lehetőségek figyelembe vétele
- általános iskola (kéttannyelvű vagy sima?)
- középiskola( 8, 6, 4 osztályos gimnázium, szakgimnázium, szakiskola)
- felnőttképzés
- felnőttoktatás
- felsőoktatás
Pályafejlődés útja
- növekedés (0-14 éves korig)
- 0-4 éves kor: vágy és fantázia
- 11-12: érdeklődés, kíváncsiság
- 13-14: képesség fázis
- keresés (15-24 éves korig)
Pályaválasztás
Egy irány kijelölése és követése a cél eléréséig. Napjainkban ez egy élet során ez többször is előfordulhat, ilyenkor pályamódosítás következik be. A választást az orientáció kellene hogy megelőzze. Sajnos a legtöbb esetben kimarad és adódik a kérdés, honnan tudhatná egy 14 éves, mit is akar csinálni.
Zárszó
Nagyon fontosnak tartom, hogy a szülők észszerű keretek között mutassanak megfelelő irányt a gyermekeiknek a megfelelő pályaválasztáshoz. Ne a saját elképzeléseiket és be nem teljesült álmaikat eröltesség a gyermekeikre, mert annak többszörös csalódás lesz az eredménye.
Mivel tudják a szülők támogatni a gyerekeiket:
- biztosítsanak lehetőséget a képességet feltérképezésére
- adjanak lehetőséget az erősségeken keresztül a gyengeségek fejlesztésére
- ismertessék meg a különböző szakmákat, de hagyják, hogy a gyermek maga alkosson róla véleményt azután, hogy a pozitív és negatív oldalt is megismerték
- vigyék be a gyermekeket a munkahelyükre és ha lehet családtagok és barátok munkahelyére is
- szervezzenek osztályfőnöki óra keretein belül előadásokat, ahol a szülők bemutathatják, hogy mivel foglakoznak
- legyenek nyitottak a gyermekek eltérő érdeklődési körére.




