Szülőknek
Kinek tudok segíteni, kik keresnek engem?
- Olyan kétségbeesett szülők, akinek a gyerekét nem megfelelően látták el
- Olyan szülők, akik valamivel (a gyermekükkel kapcsolatban) nem értenek egyet
- Olyan szülők, akinek a gyerekét egyáltalán nem látták el (valami nem létező rendeletre hivatkozva)

Mire figyeljen a szülő? Jelzések, amik sokkal korábban érkeznek, mint eddig gondoltuk!
-
- A járás vagy a beszéd kezdetének ideje. Mikor aggódjunk, mikor figyeljünk jobban????
- Szakítani kell azokkal a régebbi nézetekkel, hogy a 3 éves kisgyermek azért nem beszél, mert nincs mondanivalója. A beszédhiba javításával sem szabad várni nagycsoportos korig, mert befolyásolhatja a nyelvi készséget is.
- A gyakori fülgyulladás szintén intő jel lehet. Hiszen később nagymértékben befolyásolhatja a beszéd értést, észlelést
-
- Tipp: Vegyen a gyermeknek fűzős cipőt és nézze meg, hogy boldogul vele:
- Sok olyan játék és tevékenység kimarad a kisgyermekek életéből, mely az iskolai készségek megfelelő fejlődéséhez nyújthat segítséget. Például eltűnnek a fűzős cipők és a gombos ruhák, vagy nem kell a sütit gyúrni és nyújtani, mert készen kapható a boltokban.
Tanítani kell a szülőket is! Segíteni nekik!
Szükség van olyan ismeretanyagra, melyből tájékozódhat a szülő, hogy melyik tevékenység mely képességét fejlesztheti. A képességbeli eltérések együttese, bonyodalmat okozhat a tanulás során pl.: a térirányok érzékelése hat az írásbeli matematikai műveletek kivitelezésére, a csökkenő és növekvő sorozatok alkotására, térképhasználatra, szövegben való tájékozódásra, tábláról való másolásra.
Ha szembetűnik a szülőnek, hogy a gyermek valamit másképpen csinál, mint az elvárt lenne, vagy lassabb a gondolkodásmódja, esetleg gondot okoz a ceruzahasználat, érdemes szakemberhez fordulni, hiszen a készségek fejleszthetők.
A gyermek képességkülönbsége nem jelenti az értelmi képesség gyengeségét is, csupán azt, hogy valami nem működik az életkorának megfelelően!!
Az elsietett iskolába íratásnak következményeként felléphet
- teljesítményszorongás,
- magatartászavar
- a szülő- gyermek kapcsolat romlása, ha folyamatosan veszekedni kell a tanulás miatt, esetlegesen a gyermek füllenteni kezd a jegyeiről, a büntetés elkerülése végett.
Az ideális eset (minden szülő abban bízik, hogy az ő gyerekével így járnak el)
- az óvodában a nevelők időben észlelik az eltérést és jelzik a szülőnek
- megkezdődik egy folyamat, hogy a gyermek a neki legmegfelelőbb fejlesztésben részesüljön
- A fejlődésről fejlődési naplót vezetnek, melyet a szülő bármikor megtekinthet
DE mi történik akkor, ha nem veszik észre?
Amennyiben a fejlesztésnek az első szakasza nem zárult le az óvodai nevelésből való kikerüléssel, akkor zökkenőmentesen folytatódnia kellene az általános iskola első osztályában is.
Kérdés:
A tanítók tájékoztatva vannak?
Felvannak készítve a pedagógusok?
Mit tegyen a szülő?
Fontos lenne a tanító tájékoztatása, hogy felkészülhessen a gyermekre, vagy figyelhessen az esetlegesen megjelenő problémákra, és megtehesse a megfelelő lépéseket.
Sajnos több esetben a szülő nem meri tájékoztatni a befogadó intézményt a gyermek problémájáról, mert tart az esetleg elutasítástól, kiközösítéstől, megbélyegzéstől. Sajnos még mindig vannak, akik szerint a tanulási különbséggel élők értelmi képességei sem megfelelőek.
Ha bármilyen problémát észlel gyermekével/gyermekeivel kapcsolatban, mi megpróbálunk időben segítséget nyújtani.




